Vellykket representantskapsmøte på Gardermoen

Representantskapsmøtet ble avholdt 30. mai – 1. juni på Gardersmoen. Jan Erik Berg, Romerike ble valgt til ny forbundsleder

Innledningsforedraget på møtet ble holdt av avdelingsdirektør Trygve Bruun fra sivilforsvarsavdelingen i DSB. Han ga en status på dagens sivilforsvar og presenterte innholdet i NOU 2013:5,  «Når det virkelig gjelder…»

Ny leder og nestleder
Jan Erik Berg har vært Generalsekretær i NSFF fra 2005, var Generalsekretær og Nestleder i perioden 2005 – 2007, valgt inn i styret i NSFF i 1995 og var Nestleder fra 1997 til 2007.

Jan Erik Berg skal for perioden 2013 – 2015, også ha ansvar for funksjonen Generalsekretær.

Ivar Elshaug, Trondheim, er ny nestleder
Han var valgt inn i styret i NSFF som Styremedlem i 2011.

De andre i styret er:
Styremedlem Kim Hæggernæs, Hordaland.
Styremedlem Robert Krogh, Rana.
Styremedlem Georg Myhre, Steinkjer.
Varamedlem (møter i styret) Dag Johannessen, Rana.
Varamedlem (møter i styret) Ulf Thomas B. Johansen, Oslo.

Norges sivilforsvarsforbund og de tjenestepliktige
NSFF skal for perioden 2013 – 2015 videreføre de mål og prioriterte arbeidsoppgaver lokalt som sentralt, som er fastsatt i Handlingsplanens 10 pkt. fra Rep.møtet 2011. Hovedmål for 2011 – 2012 har vært reiser og besøk til distrikter, revitalisering av lokalforeninger, etablering av nye foreninger og rekruttering av tjenestepliktige som nye medlemmer til NSFF. Kontakten til Distriktene og DSB har her vært viktig. De fastsatte mål for perioden er nådd, NSFF`s strategi støttes av DSB. NSFF`s hovedformål har alltid vært å være et forbund for de tjenestepliktige et frittstående forbund uten tilknytning til noen faglige eller politiske organisasjoner.

Norges sivilforsvarsforbund og Sivilforsvarets ledelse i Distrikter
Det har tidligere vært samtaler og møter med Distriktssjefenes arbeidsutvalg og styret i Norges sivilforsvarsforbund. Saker i møter har bl.a. vært: samarbeidsformer, felles utfordringer, primær målsetting, felles mål, felles innspill, økonomi og  sammenfallende interesser. Dette har vært møter med en meget god dialog, meget nyttig og positivt for et gjensidig samarbeid. NSFF vil igjen takke sivilforsvarsdistriktene for samarbeidet, håper vi sammen kan se på hva vi kan ha av felles utfordringer fremover. Norges sivilforsvarsforbund har klare mål og forventninger i dag og fremover!

Flere i aktiv tjeneste
Ti lokalforeninger var representert ved årets representantskapsmøte. Flere av representantene er i aktiv tjeneste i Sivilforsvaret. Også  flere av gjestene var aktive tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Dette er en positiv trend i tråd med foreningens målsetting om å være en interesseorganisasjon for de tjenestepliktige.