Sivilforsvarsforeningene går over til Norsk TotalforsvarsForum – sivilforsvarsforbundet legges ned

Styreleder Signe Øye fra NTF følger med fra bakerste rad mens representantskapet vurderer Sivilforsvarsforbundets fremtid.

Fra 1. januar 2019 ble Kvinners frivillige beredskap (KFB) til Norsk TotalforsvarsForum (NTF). Fra samme tidspunkt opphørte Norges sivilforsvarsforbund.
Et enstemmig representantskapsmøte besluttet i 17. november å legge ned Norges sivilforsvarsforbund og legge den lokale aktiviteten inn under Norsk TotalforsvarsForum (NTF).

Bakgrunnen for endringen er blant annet at de lokale sivilforsvarsforeninger og -samfunn vil styrkes ved å bli en del av NTF. Samtidig åpnes det for direkte medlemskap for de som ikke kan delta i lokal virksomhet, men som likevel ønsker å være en del av NTFs virksomhet.

Uavhengige foreninger
Sivilforsvarsforbundet har bestått av uavhengige lokalforeninger tilsluttet forbundet på fritt grunnlag. Representantskapsmøtet kunne derfor ikke vedta en overgang til NTF på vegne av lokalforeninger og medlemmer, men oppfordrer disse til å melde seg inn.

De lokale foreningene kan gå inn i NTF som selvstendige foreninger. Foreningene vil ha egen drift og økonomi, men vil være tilknyttet og stille sine lokale ressurser til rådighet for NTF. Lokalforeninger kan også få representasjon i styret i henhold til NTFs vedtekter.

Både medlemmer av eksisterende lokalforeninger, så vel som andre interesserte, kan også gå inn som direktemedlemmer eller melde seg inn i eksisterende fylkeslag av NTF.

En organisasjon som arbeider for et trygt og robust samfunn
NTF har under navnet KFB vært en tydelig aktør innenfor beredskapsfeltet gjennom seminarer, konferanser og publikasjoner. Med tilførsel av medlemmer og foreninger fra NSFF vil totalforsvarsforumet bli enda bedre rustet til å fortsette sitt viktige arbeid. Og for kun kr. 200,- pr år kan du bli en del av NTFs viktige arbeid. Vi oppfordrer alle med interesse for samfunnssikkerhet og beredskap, innenfor og utenfor Sivilforsvaret, til å melde seg inn i Norsk TotalforsvarsForum. Det kan du gjøre her: www.totalforsvar.no.

Forbundsstyret vil administrere den formelle nedleggelsen av forbundet og fordele forbundets resterende midler til beste for arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap.