Sivilforsvarsforbundet – tillitsmannsordning for Sivilforsvaret?

Skal sivilforsvarsforbundet spisses som interesseorgan for tjenestepliktige? Arbeidsutvalget foreslår omstilling.

I motsetning til vernepliktige soldater, har ikke tjenestepliktige i Sivilforsvaret noen tillitsmannsordning. Tjenestepliktige og DSB ønsker en organisasjon som ivaretar de tjenestepliktiges interesser. DSB vil at NSFF påtar seg denne oppgaven. I dialogmøte mellom sivilforsvarsforbundet og DSB i september i fjor oppfordret avdelingsdirektør Trygve Bruun NSFF til å spisse seg mot de tjenestepliktige. Arbeidsutvalget stiller seg bak denne utfordringen og vil videreformidle den til styret og representantskapsmøtet i april.

Både de tjenestepliktige og DSB vil ha nytte av at det finnes et organ som kan tale deres sak i møte med i de fora hvor de tjenestepliktige interesser behandles.

Arbeidsutvalget mener det er viktig å komme raskt i gang med denne justeringen av formålet med forbundet. Forbundets vedtekter gir allerede rom for den foreslåtte justeringen, men organisasjonsapparat og økonomi må tilpasses. Forbundet kan ikke med sikkerhet si hvilke tilpassinger dette vil kreve siden det vil avhenge av omfanget av tjenester og aktiviteter i distriktene. Arbeidsutvalget mener likevel at det er viktig å begynne prosessen og innhente erfaringer som kan danne grunnlag for nødvendige tilpasninger for å gjøre forbundet til en god interesseorganisasjon for tjenestepliktig sivilforsvarspersonell.

Forbundets høyeste organ, representantskapsmøte, vil behandle saken på 25. april.

Ett svar til Sivilforsvarsforbundet – tillitsmannsordning for Sivilforsvaret?

1. Vegard Bakke sier:

Topp at tillitsmannsordningen kommer på dagsorden. Når det gjelder politisk tyngde er det kjøttvekta som rår. I dag er medlemstallet til NSFF litt under det som bør være målsetningen. Og det blir derfor viktig å finne en omorganisering der vi kan si at vi reelt representerer alle mannskaper i Sivilforsvaret.