Sivilforsvarsforbundet blir tillitsmannsordning for Sivilforsvaret

ROLYMPUS DIGITAL CAMERAepresentantskapet ber styret om å tilpasse forbundet til å bli et tydelig tillitsmansforbund for tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Arbeidet starter umiddelbart.

Foreningens nye styre: Arne Nikolai Karlstad, Erling Ramskjell, Robert Krogh, nestleder Georg Myhre og leder Trond Åsheim. Kim Hæggernæs og Dag Johannesen var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Årets representantskapsmøte ble holdt på Gardermoen 25. april. Den viktigste saken, utenom de ordinære representantskapsmøtesakene, var et forslag fra det avtroppende styret om å spisse forbundets rolle som organ for de tjenestepliktige. Tjenestepliktig personell har i dag ikke noe formelt apparat til å ivareta de tjenestepliktiges interesser. Dette er en rolle som Sivilforsvarsforbundet bør ta på seg, mener det avtroppende styret.

Representantskapet stilte seg enstemmig bak forslaget. Dette vil medføre at det må gjøres en del justeringer av dagens organisasjon, og det må gjøres en del tilpasninger til Sivilforsvaret. Det nye styret vil umiddelbart sette i gang arbeidet med å endre dagens sivilforsvarsforbund til et forbund som skal ivareta de tjenestepliktiges interesser.

Den første oppgaven til styret blir å sette ned en arbeidsgruppe som skal utarbeide forslag til hvordan dette kan gjøres. Arbeidsgruppen skal blant anne se på hvordan tillitsmannsordningen skal forankres i Sivilforsvaret og ved de enkelte sivilforsvarsdistriktene. Utvalget skal bestå av 5 medlemmer, hvorav tre fra forbundet, et fra DSB og et medlem fra distriktssjefene i Sivilforsvaret.

Innen april 2016 skal forbundet holde ekstraordinært representantskapsmøte for å vedta nødvendige endringer i organisasjonsstruktur, vedtekter osv. .