Årsslutt 2013

Jule- og nyttårshilsen fra forbundsleder Jan Erik Berg

Forbundsleder vil takke dere alle for samarbeidet i året som straks er omme og benytter også anledningen til å takke DSB, Distriktssjefer og lokalt tillitsvalgte for et godt samarbeid i året vi nå har lagt bak oss.

Norges sivilforsvarsforbund fortsetter inn i 2014 sitt arbeid med oppfølging av vedtak fra Representantskapsmøtet i år, oppfølging handlingsplan, besøk til distrikter,revitalisere/etablere nye lokalforeninger, engasjement og fokus på de tjenestepliktige.

Norges sivilforsvarsforbund har utfordringer, organisasjonen er i omstilling, men det er viktig å være tålmodig under omstillingsprosessen, den må få ta sin tid i et noe langsiktig perspektiv. Prosessen har sine faser og organisasjonen er i sin første. DSB støtter at NSFF skal være en aktiv og synliginteresseorganisasjon hvor fokuset er på de tjenestepliktige, og at satsningsområdet er å motivere tjenestepliktige som medlem til lokalforening og at det skal etableres/være minst en lokalforening i alle Fylker. Lokalforeningens ”ikke tjenestepliktige” er og en meget viktig resurs i omstillingsprosessen.

DSB informerte i tilskuddbrevet til NSFF for 2013 at det forventes at forbundets arbeid vil følge vedtatt handlingsplan i 10 punkter for kommende periode. Det vises og til økende fokus på offentlige tilskudd og krav om tettere oppfølging, og på bakgrunn av dette ønsker DSB at NSFF rapporterer status i arbeidet pr. 1.mai 2014 før tilskudd for 2014 vurderes. DSB har forventninger til NSFF, det må vises til aktivitet i omstillingsprosessen, Forbundsleder viser her til referatet fra styremøtet oktober mnd. (se vedlegg) som beskriver prosessens arbeidsmål videre for Forbundsstyremedlemmet og lokalforeningen.

På Rep.møtet 2013 var det totalt 32 personer, av disse var det 19 aktive tjenestepliktige, og i det nyvalgte Forbundsstyret for perioden 2013-2015 er det 4 aktive tjenestepliktige. Norges sivilforsvarsforbund har forventninger til at DSB bidrar med tildeling av midler.

I bladet”Trygge Samfunnn”nr. 4 (KFB) er det et intervju med NSFF og STAFO om Sivilforsvaret. Forbundsleder oppfordrer alle, lokalt som sentralt til å bruke NSFF`s nettsider for informasjon om aktivitet, referat eller kommentar. Innlegg til nettsiden sendes som vedlegg i e-post til Forbundsleder, bergjane@start.no

Jeg må få ønske dere alle en riktig God Jul og et Godt Nytt år og jeg ser frem til et fortsatt godt samarbeid med dere alle i året som kommer, og lykke til i det videre arbeidet.

Jan Erik Berg
Forbundsleder