Vil Anundsen få fart i saken om rettferdig godtgjørelse for tjenestepliktige?

Sivilforsvarsforbundet ber i brev til Justis- og beredskapsministeren om at systemet for godtgjøring til tjenestepliktige i Sivilforsvaret endres. «Dette er ikke en sak om politikk, men om samfunnsansvar», heter det blant annet i brevet.

Brevet til justisministeren er datert 28. oktober. Etter at Sivilforsvarsforbundet henvendte seg til Justis- og beredskapsministeren har det vært en del oppslag i media om hvordan staten unngår å kompensere for den innsatsen tjenestepliktige i Sivilforsvaret faktisk gjør. Forbundet ber nå ministeren om en orientering om status i saken.

Norges sivilforsvarsforbund har gjennom flere år arbeidet for et mer rettferdig godtgjøringssystem. Forbundet finner det urimelig at tjenestepliktige skal pålegges økonomiske belastninger for å utføre sine tjenester for samfunnet. Saken har flere ganger vært tatt opp i møter med DSB og foreslått full lønnskompensasjon for de som får redusert inntekt som følge av sivilforsvarstjeneste.

Norges sivilforsvarsforbund mener at denne saken ikke først og fremst må vurderes som en økonomisk utfordring, men som en årlig kostand som gjøres for å få et rettferdig system uten forskjellsbehandling. Dette er ikke en sak om politikk, men om samfunnsansvar.

Forbundet ber i brevet om at Justis- og beredskapsdepartementet gir en status på hvor saken står og hva som skjer videre.

Du kan lese forbundets brev til departementet her

Dette innlegget ble publisert i Nyheter og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Norges sivilforsvarsforbund reagerer på uretteferdig godtgjørelse for tjenestepliktige

1. Per Skjelden sier:

Jeg er leder i fig Lom. Har vært i Sivilforsvaret i 15år.pluss att jeg har vært i forsvaret ett år og en rep. Øvelse.
    Er ikke sikker på totalt dager men nærmer meg 550 dager vernplikt.
    Har vært fint og fått en anstendig lønn de siste årene som jeg skal være med.

2. Jon-Vegard Haugaasen sier:

Fig-leder og NK får såkalt lønn som det skattes av!! I tillegg til at dette er så lavt at man taper penger i forhold til lønn fra vanlig jobb, så får man heller ikke verken feriepenger eller pensjonspoeng av dette! Hadde dette vært frivillig hadde jeg kunne skjønt det, men det er det ikke!!