Hvilket sivilforsvar vil du ha? – invitasjon til å delta på høring.

«Konseptutredning Sivilforsvaret 2016» ble lagt frem sist sommer. Nå er den ute på høring. Norges sivilforsvarsforbund vil delta i høringen og inviterer tjenestepliktige til å være med på å påvirke med innspill til høringen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hvor går Sivilforsvaret?

Konseptutredningen inneholder en grundig studie av dagens sivilforsvar, en analyse av behovet for Sivilforsvaret og en beskrivelse av flere alternativer for morgendagens sivilforsvar.

For i størst mulig grad å kunne gjenspeile interessene til de som tjenestegjør i Sivilforsvaret, inviteres alt befal og mannskap i Sivilforsvaret til å komme med innspill til høringen. Hvordan ønsker kvinner og menn i Sivilforsvaret at etaten skal se ut i fremtiden? Hva er viktig for de som tjenestegjør?

Forbundet vil legge de individuelle innspillene til grunn for sitt høringssvar. For å rekke det innen fristen 9. juni ber vi om at kommentarer og innspill sendes til post@sivilforsvarsforbundet.no innen 17. mai. Oppgi gjerne navn, tjenestestilling og avdeling.

Du finner mer informasjon om utredningen og høringen på regjeringens sider

Klikk her for å lese konseptutredningen

Ett svar til Hvilket sivilforsvar vil du ha? – invitasjon til å delta på høring.

1. Sverre sier:

Sivilforsvaret er den «ikke-skarpe-enden» av residualet. Når alt kollapser så har vi tross alt bare HV og Sivilforsvaret igjen. Så min anbefaling er at de bruker all sin energi på å sørge for at de kan kommunisere og samarbeide når alt har blitt kompromitert. Om dritten treffer oss – i form av naturkatastrofer, krig eller strukturell kollaps av andre årsaker – så er det aller viktigste at vi klarer å samhandle – drit i å trene på scenarioer – tren på å samhandle – kommunikasjon – organisering – logistikk. Alt annet finner vi utav etter hvert. Men en kommunikasjon og samhandling – den der må vi liksom ha i utgangspunktet – for å virke – for hverandre.