Hvem skal kjøre FIG-en?

Hvordan skal sivilforsvarsmannskap i innsats transporteres? Kan mannskap pålegges å bruke egne kjøretøy?

En fredsinnsatsgruppene i Sivilforsvaret har et mannskap på 27 personer. Den er satt opp med kjøretøy som kan frakte tre. Ved hver innsats må det skaffes transport for flere.

Ulike distrikter og fredsinnsatsgrupper har ulike løsninger på dette. Noen steder blir det bestilt maxi-taxi dersom sted og tidspunkt tillater det. En langt vanligere løsning er at mannskapet må stille med egne kjøretøy mot kjøregodtgjørelse.

Kan Sivilforsvaret forvente at mannskap som blir kalt ut til innsats skal stille med egne kjøretøy? FIG Tromsø varsler at de ikke vil tillate at tjenestepliktige bruker private biler ved fremtidige innsatser. De mener at verken lovhjemler  eller forsikringsordninger er klare nok til å tillate at de tjenestepliktige stiller opp med egen biler.  Sivilforsvarsforbundet vil se nærmere på dette.