Hvem skal ivareta de tjenestepliktiges interesser i Sivilforsvaret?

Bør de tjenestepliktige ivareta tillitsvalgtordningen selv, eller bør de overlate det til Sivilforsvaret?

For flere år siden oppfordret Sivilforsvaret Norges sivilforsvarsforbund om å innrette seg til å bli en tillitsvalgtordning for de tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Forbundet fulgte opp med vedtak om dette på sitt representantskapsmøte i 2015 og satte i gang arbeidet med å tilpasse seg til nye oppgaver.

I godt samarbeid med Sivilforsvaret ble det utarbeidet en skisse for hvordan denne ordningen skulle se ut. I tråd med denne skissen endret Forbundet sine vedtekter og utarbeidet et forslag til en ordning for et tillitsmannsapparat. Etter de nye vedtektene skulle de tjenestepliktige, gjennom sine tillitsvalgte, overta Norges sivilforsvarsforbund på det første representantskapsmøtet etter at ordningen var etablert. De tjenestepliktige ville få et eget apparat som var uavhengig av ledelsen i Sivilforsvaret. Det ville imidlertid være urimelig at de tjenestepliktige skulle finansiere ordningen selv, så finansiering gjennom DSB var derfor lagt som en forutsetning.  I alle fall inntil en eventuell uavhengig finansiering er på plass.

Arbeidet begynte med et godt samarbeid med DSB, men etter hvert ble det stille fra DSB. Henvendelser fra forbundet ble ikke besvart. Sivilforsvarsforbundet ble orientert om at Sivilforsvarsavdelingen i DSB hadde fått gjort en juridisk vurdering av foreningens forslag til tillitsvalgtapparat, men til tross for flere henvendelser, har forbundet ennå ikke fått tilgang til denne vurderingen.

Etter over ett år med taushet fra DSB, dukker det så opp signaler om at Sivilforsvaret vil etablere en egen tillitsvalgtordning. Dette opplegget er i hovedsak en kopi av det forslaget som sivilforsvarsforbundet har utarbeidet, men i stedet for at de tjenestepliktige selv skal få ha kontroll med tillitsvalgtordningen gjennom sivilforsvarsforbundet, er regien for det nye opplegget tatt fra de tjenestepliktige og overtatt av ledelsen i Sivilforsvaret.

Selv om forbundet ikke er gjort kjent med den juridiske vurderingen som ble gjort for halvannet år siden, kan det gjennom de presentasjoner som er gjort av Sivilforsvarets planer om et tillitsvalgtapparat, se ut som om en av begrunnelsene bak Sivilforsvarets overtakelse av ordningen er en ide om at en forening som forutsetter medlemskap, ikke kan ivareta de tjenestepliktige. Det resonnementet er for så vidt riktig, men så er heller ikke Norges sivilforsvarsforbund et forbund med enkeltmedlemmer. Forbundet vil, etter de nye forskriftene, være et forbund av de lokale tillitsvalgtapparatene i sivilforsvarsdistriktene, og vil derfor være helt eid og drevet av de tjenestepliktige i Sivilforsvaret.

At det kommer på plass en tillitsvalgtordning er et stort fremskritt for de tjenestepliktige og sivilforsvarsavdelingen fortjener anerkjennelse for de initiativ de har tatt for å få dette på plass. Om tillitsvalgtordningen skal organiseres av de tjenestepliktige selv eller av DSB, må det være opp til de tjenestepliktige selv å bestemme.