Et sivilforsvarsforbund i endring

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En arbeidsgruppe har sett på organiseringen av et tillitsvalgtapparat for Sivilforsvaret. Forbundsstyret har sett på organiseringen av fremtidens sivilforsvarsforbund. Forslag om nye vedtekter skal behandles på ekstraordinært representantskapsmøte.

Etter anbefaling fra representantskapsmøtet ble det satt ned en arbeidsgruppe bestående av representanter for DSB, Sivilforsvaret og sivilforsvarsforbundet. Arbeidsgruppen har lagt frem sitt forslag til hvordan en tillitsvalgtordning for Sivilforsvaret kan organiseres.

På bakgrunn av arbeidsgruppens konklusjoner, har forbundsstyret utarbeidet et forslag til nye vedtekter. Vedtektene skal behandles på ekstraordinært representantskapsmøte i løpet av våren.

Et forbund for og av tjenestepliktige i Sivilforsvaret
Dersom forbundsstyrets forslag får tilslutning, vil sivilforsvarsforbundet bli et rendyrket tillitsvalgtorgan for tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Formålet med foreningen vil være å ivareta interessene til de tjenestepliktige i Sivilforsvaret. Dermed vil alle tjenestepliktige utgjøre fremtidens sivilforsvarsforbund.

Det legges opp til at hver innsatsavdeling i Sivilforsvaret skal ha en tillitsvalgt. De tillitsvalgte innenfor hvert distrikt skal velge en hovedtillitsvalgt for sitt sivilforsvarsdistrikt. Den hovedtillitsvalgte ved distriktet vil også være leder for et styre for distriktet. Vedkommende vil også representere de tjenestepliktige ved forbundets landsmøte.

Landsmøtet vil velge et sentralstyre og en nasjonal hovedtillitsvalgt som skal være leder for sentralstyret.

Det forutsettes at alle tillitsvalgte skal være oppsatt i en katastrofeinnsatsavdeling, som FIG, FIG P, MRE, MFE eller RAD.

Frivillighet
Forbundsstyrets forslag innebærer en stor forandring av forbundet, som til nå har basert sin drift på frivillige uten krav til tjenesteplikt. Selv om forslaget innebærer at kun tjenestepliktige vil være representert på landsmøtet, vil det fortsatt være lagt opp til videreføring av dagens frivillige og lokale aktivitet. Det vil fortsatt være mulig å opprette og drive lokalforeninger som arbeider for forbundets formål.

Veien videre
Dersom forslaget til nye vedtekter blir vedtatt av de som etter dagens vedtekter utgjør representantskapet, må det gjøres en del arbeid før den nye ordningen trer i kraft. Forbundsstyret foreslår at de fortsetter driften av forbundet i overgangsperioden. I løpet av denne perioden skal det gjennomføres valg av tillitsvalgte for avdelingene og etableres distriktsvise organisasjoner. Dette vil skje i løpet av høsten 2016 og våren 2017. Det vil også legges opp til et opplæringsprogram for tillitsvalgte i Sivilforsvaret. Høsten 2017 vil det første landsmøtet etter de nye vedtektene bli holdt og deretter vil det nye sivilforsvarsforbundet være etablert – for og av tjenestepliktige i Sivilforsvaret.

Økonomi
Det gjenstår ennå noe før forbundets økonomi er sikret. Ettersom medlemskapet i forbundet er knyttet til tjenesteplikten, kan ikke forbundet kreve kontingent. Det må derfor etableres en offentlig finansiering.