Nå er det opp til representantskapet

Norges sivilforsvarsforbund har kalt inn til ekstraordinært representantskapsmøte i Oslo 11. juni. Møtet har en sak; forslag til nye vedtekter. Blir forslaget til nye vedtekter godtatt, blir Norges sivilforsvarsforbund en tillitsvalgtorganisasjon for tjenestepliktige i Sivilforsvaret.

Nye vedtekter
Siden representantskapsmøtet i mai 2015 har først en arbeidsgruppe bestående av representanter for DSB, Sivilforsvaret og tjenestepliktige medlemmer av sivilforsvarsforbundet sett på hvordan en tillitsvalgtordning kunne organiseres. Med bakgrunn i arbeidsgruppens konklusjoner har forbundsstyret laget et forslag til nye vedtekter. Etter at innholdet i forslaget nå er forankret hos Sivilforsvarets ledelse, er det klart for representantskapets behandling.

Endringer
Forslaget til nye vedtekter inneholder en del store endringer for forbundet. Det mest dramatiske er kanskje at bare de som er i aktiv tjeneste i Sivilforsvaret skal være med på å styre forbundet. Arbeidsgruppen og forbundsstyret mener at dette er nødvendig fordi forbundet skal ivareta interessene til alle tjenestepliktige, noe som vil medføre at alle som gjør tjeneste i Sivilforsvaret blir medlem av foreningen. Foreningen kan derfor ikke styres av andre enn de som den representerer.

Ulike meninger
Som seg hør og bør, vil det være forskjellige syn på dette.  I en demokratisk prosess må det være plass til ulike meninger. For de som ikke er i aktiv tjeneste, men som har drevet forbundet i flere år, kan det virke dramatisk at de blir fratatt innflytelsen på forbundet. For tjenestepliktige, i eller utenfor forbundet, vil endringen åpne for en bedre ivaretakelse av deres interesser i tjenesten.

Representantskapet, som er forbundets øverste organ, består av en representant for hver lokalforening med en stemme hver. Endringer av vedtektene krever 2/3 flertall. Om forslaget til nye vedtekter blir vedtatt, starter arbeidet med å velge og organisere tillitsvalgte. Det viktige arbeidet som i dag gjøres i de aktive lokalforeningene, vil fortsette som før, men uten deltakelse på neste representantskapsmøte. Blir vedtektsendringene avvist, vil foreningen fortsette som før, mens de tjenestepliktige fortsatt vil være uten en ordning med tillitsvalgte.

Lokal debatt
Alle 17 registrerte lokalforeninger kalles nå inn til representantskapsmøtet. Frem til møtet har lokalforeningene tid til å diskutere forslaget, fremme forslag til endringer, og velge utsending til representantskapsmøtet. Det er i lokalforeningene at forbundets fremtid bestemmes. De som ønsker å være med på å påvirke resultatet, må ta kontakt med sin lokalforening og være med på diskusjonen der.