Klart for neste trinn i omstillingsprosessen

Etter møte med DSB er det klart for neste trinn i omstillingsprosessen, men det er fortsatt en del hinder som må forseres.

Prosessen med å omstille Norges sivilforsvarsforbund til å bli et tillitsvalgtapparat for de tjenestepliktige er blitt godt mottatt hos Sivilforsvarets ledelse. NSFF har fått den aksept og forankring i DSB som er nødvendig for å fortsette prosessen.

Det er nå klart for neste trinn i prosessen – et ekstraordinært representantskapsmøte for å godta endringer av vedtektene. Det betyr imidlertid ikke at alle hindre er passert. Norges sivilforsvarsforbund har i alle år mottatt offentlig støtte gjennom DSB. Dette har vært bevilget gjennom en egen post i statsbudsjettet. I 2016 ble det ikke satt av midler til NSFF i budsjettet. Uten penger står hele omstillingsprosjektet i fare for å bli stoppet i tilløpet.

DSB har vært i kontakt med Justis- og beredskapsdepartementet og bedt om at tildelingen fortsetter også for 2016 slik at omstillingsprosessen kan fullføres. DSB skriver blant annet:

«DSB mener imidlertid at et tilskudd i 2016 nødvendigvis ikke automatisk skal åpne for tilsvarende tilskudd fremover, men at det legges til grunn klare forventninger om at forbundet viser resultater mht. modernisering og utvikling, og at de lykkes å ta rollen som et anerkjent og attraktivt talerør for tjenestepliktige kvinner og menn i Sivilforsvaret spesielt, og sivilforsvarssaker som har betydning for samfunnet generelt.»

Så snart nye vedtekter er på plass, vil det bli satt av tid til valg av tillitsvalgte i sivilforsvarsavdelingene. De tillitsvalgte blir grunnstammen i det nye sivilforsvarsforbundet. Det er mange dyktige tjenestepliktige som kan gjøre sivilforsvarforbundet til en god organisasjon for Sivilforsvaret og de tjenestepliktige. Nå gjelder det bare å finne dem og velge dem.